Good enough



Har ni gått hos en psykolog någon gång har ni säkert ochså hört uttrycket "Good enough" eller som vi i Sverige säger - lagom.

Jag är inte lagom & jag förstår inte uttrycket "Good enough". Skall jag då inte ha som mål att vara en bra mamma? Utan kanske bara Ok mamma? Städar jag toan så är det ok om det bara är några fina bruna ränder kvar? Jag förstår inte!

När jag kom tillbaka till psykologen efter hemläxan förklarade jag mitt dilemma. Jag berättade att jag inte kan sänka mina mål. Jag fattar inte hur. Men jag har kommit på en lösning. Jag kan dela upp målen i mindre delar och antingen ta bort delar eller sprida ut dem i tid.

Exemplet toan: Nu får jag helt enkelt bestämma att jag inte orkar städa hela toan på samma gång (på den nivån som jag är nöjd med), nu får jag helt enkelt städa handfatet, vänta, städa spegeln, vänta, städa toan etc...

Hon var tyst i typ 5 minuter. Funderade. Och sedan började hon skratta. Nej. Du är nog inte en lagom människa. Jag är ME.

Kommentarer

Populära inlägg