Försäkringskassan


Jag har nu varit sjukskriven i två och en halv månad och har inte ens fått klart min SGI, hur det sedan skall gå med själva ersättningen har jag ingen aning om mer än att jag har fått svar som "Det är ju verkligen inte säkert att vi kommer godkänna att din kapacitet är nedsatt". Uppe på en sorg att se mitt liv försvinna, engagera sig för att hitta lösningar på vård, försöka fungera så bra som möjligt - iallafall när barnen ser mig så är ekonomin (eller bristen av den) otroligt stressande eftersom vi inte har så att vi klarar oss. Dessutom med skyhöga kostnader för mediciner och läkarinstanser. Och stress är nog det sämsta för mig och de i liknande situation.

Då läser jag plötsligt om att försäkringskassan rapporterar att det är färre som sjukskrivs i Expressen. http://www.expressen.se/dinapengar/trenden-bruten-farre-sjukskrivs/. I en analys som denna borde man se till hur många som ansöker och som får avslag och på vilka grunder? Hur många tvister har försäkringskassan förlorat? Hur många är mot expertisens intyg, dvs läkaren som behandlar och som har kontakt med personen ifråga.

Detta är ju bara ett hån mot oss som faktiskt är sjuka. Det innebär tyvärr i Sverige att de som är sjukast inte orkar, och de som är fattigast inte har råd - att bråka för sina rättigheter. Inget försäkringsbolag har rättsskydd mot förvaltningsrätten, för att det är staten som står som motpart och de borde stå på vår (medborgarnas) sida. De säger även att det är så otroligt många ärenden så en försäkring som skulle täcka det hade varit allt för dyrt. Det är dessutom den enda rättsliga instans som inte täcker kostnader vid förlust i rätten.

Dessutom är det så att det inte är en skatt som går till försäkringskassan utan jag har i alla mina arbetande år avsagt mig (tvångsmässigt, ja visst) en del av min lön för denna försäkring och inte använt mig av en krona med undantag för två stycken mammaledigheter. När jag nu behöver använda den finns det en stor risk att jag blir en av dem som de trots mina symptom, diagnos och mitt hemska mående kommer få avslag.

Försäkringskassan - Den enhet är tillsammans med vården som finns till för att stötta de som behöver det mest.

Kommentarer

Populära inlägg