Vad är ME/CFS


ME/CFS: Vad är det?

Jag fick min ME/CFS diagnos i oktober 2015 på Gottfrieskliniken i Göteborg. var jag helt överlycklig när alla mina symptom kunde klassas in i en enda diagnos. Plötsligt kände jag mig förstådd, det var någon som lyssnade på mig. Någon förstod vad det var jag kämpade med varje dag. Som inte bara såg att jag igen fick en ögoninfektion eller bronkit. Jag fick råd och rekommendationer. Jag ökade min B12 dos och kände mig lite bättre (hjärndimma-mässigt i alla fall).

r kan du läsa mer om kriterierna som jag utvärderades efter. http://www.rme.nu/om-me-cfs/diagnoskriterier

När jag nu i efterhand försöker få en klarhet i varför jag har råkat ut för detta och när det hela egentligen startade blir jag så otroligt snurrig. Jag har positivt prov-värde för Borrelia (2007) samt TWAR (1999). Detta har mina läkare tolkat som utläkta infektioner, i fallet Borrelia har någon läkare inte ens berättat att provresultatet visat på det. Jag har Pernicious Anemi (B12 brist) sedan 2008, men jag vet inte varför. Jag har problem med leder (i huvudsak höft och ländrygg) vilket några läkare tycker indikerar reumatisk sjukdom, men reumatalogen på Sahlgrenska vill inte ens träffa mig.

Jag vill inte "gå på" alla alternativa mediciner, tillskott och utredningar som inte för mig vidare men jag vill ju inte missa en enda chans till att bli bättre. Vad skall man egentligen tro på? Vad har jag rätt att drömma om?    

Kommentarer

Populära inlägg