Självbild





En korrekt självbild är mycket viktigt. Det har jag förespråkat hela mitt liv. Känn till dina egna styrkor och svagheter och livet blir mycket lättare. Ta vara på styrkorna och ta hjälp med det som inte är det.


Jag har alltid vetat vad jag har gått för. Vetat mina styrkor och i ärlighetens namn lyckades jag ofta vända mina svagheter till styrkor i många fall. Jag lyckades med mycket jag företog mig, även om det ibland tog lite längre tid. Jag var i det stora hela nöjd med mitt liv.

Nu, har mycket av det som jag ansåg var mig tagits ifrån mig. Jag hörde uttrycket att jag tar till svärdet mycket oftare. Det stämmer så väl på mig. Istället för att föra en samlad konversation och lägga fram bra argument, tänder jag på alla cylindrar och "försvarar" min sak med höjd röst och kraftutryck. Jag har därigenom också tappat mycket av min självkänsla och glädjen i att vara jag.

Idag kämpar jag varje dag med att bara vara. Att vara en bra version av mig är så långt bort är numer ett mål som ligger för långt bort. Att vara ett jobbigt, tråkigt och elakt jag är tillräkligt jobbigt.

Naturligtvis är detta inget man är stolt över, man förstår att inte andra vill känna denna människa och det resulterar i att man känner sig ännu mindre och mer värdelös.

Tänk att självbilden och kraven man sätter på sig själv betyder så mycket och kan vara så svåra. 

Kommentarer

Populära inlägg