Ekonomi


Först vill jag säga att är ledsen att jag inte har skrivit på ett tag, har mått ännu sämre än normalt.

Nu tänkte jag skriva om ekonomi.

Om man vill göra något men har dåligt med pengar måste man bara använda fantasin. Istället för att ha det dyra barnkalaset på lokalen så ordna ett hemma. Istället för att köpa en ny fåtölj, köp en begagnad & klä om och måla den. Jag har alltid jobbat så.

Om man vill göra något utan energi så betalar man sig fri från aktiviteten. Orkar man inte laga mat, köper man färdiglagad. Orkar man inte städa köper man in den tjänsten. Här handlar det om prioriteringar.

Men... om man verkligen inte har pengar eller energi hur gör man då? Nu gick en vedlåda sönder igår. Jag orkar inte laga den och vi har inga pengar att köpa en ny. Visst tänker ni, en vedlåda är ju inte hela världen. Nej, men detta är ett konstant fenomen hos oss nu. Så istället för att få mer och mer ordning på hus & hem, blir allt bara värre och värre för varje dag.

Kläder går sönder och jag orkar inte fixa & kan inte köpa nya. Mat orkar jag inte planera och klarar inte av att tänka logiskt så istället för att använda all den dyra maten är jag ofta tvungen att slänga. Om jag har kommit ihåg att köpa över huvudtaget.

Jag lider mest för barnens skull. Antingen går man ut i skog & natur, lär barnen njuta av väder och vind. Se och uppskatta dagg på ett blad, en fin blomma eller kotte. Eller så betalar man för aktiviteter för dem. Att skejta inomhus kostar 40:- för en enda gång, och  då måste man först ha  betalat medlemsskap. Hmmm

Om man verkligen behöver något kollar man först i butik så man får rätt storlek/passform sedan söker man efter varan på internet och hittar bästa priset. Letar sedan efter man efter rabattkuponger och beställer. 3 olika steg som jag inte klarar i dag.

Hur gör ni?

Kommentarer

Populära inlägg