Historik - kämpa


Nu efter att jag fått diagnosen ME/CFS (mars 2016 från Gottfries) har jag börjat fundera på min sjukdomshistorik.

Redan 2005 kände jag mig utmattad, benen fick mjölksyra så fort jag rörde mig och jag kunde inte koncentrera mig som innan och tappade all minneskapacitet (hjärntrötthet). Jag sökte för detta och fick inte ett enda vettigt svar. 2007 efter ett antal medicinska kontakter på fyra olika vårdcentraler fick jag diagnosen pernicios anemi (dödlig blodbrist/B12 brist) och fick då B12 sprutor (behepan) utskrivet.

Jag har under denna period gått igenom tuffa personliga perioder, skilt mig på ett tufft sätt, varit sjuk och sedan även arbetslös och har då också kämpat med ekonomi som ensamstående mamma till två små barn. Kände mig lite bättre, livet återkom men inte som det var innan. Många tuffa år med son som inte mådde bra, utredningar på båda barnen och mycket fighter i och med skolan, brandkårsutryckningar både i skola, aktiviteter och när de skulle vara hos sin pappa. Under perioder bodde de hos mig all tid förutom varannan helg. Denna period hade jag många funderingar på mitt mående. 2010 låg jag inlagt på hjärtintensiven en vecka för att mitt hjärta betedde sig onormalt och jag hade tryck/smärta över bröstet. Klarade ju inte hälften av vad andra klarade. Idrott eller ens långa promenader var utmattande för mig. Andra talade om hur skönt det kändes bara man kom över krönet, kom jag "över krönet" så brakade jag ihop fullständigt.

2012 startade jag söka för alla de små infektionerna som jag fick. Ögoninfektioner, smärta i körtlar, halsfluss, muskelvärk feber, huvudvärk etc. Efter det sjönk också min fysiska och kognitiva förmåga igen. 2014 bestämde jag mig att jag skulle söka tills jag fick ett svar. Nåja, jag beslutade mig för att starta eget, då kunde jag i alla fall styra mina timmar själv. Kanske jobba mindre de dagar jag inte klarade det (både måendemässigt och med alla medicinska kontakter)och jobba mer då jag hade förmågan. Företaget blev registrerat juni 2015. Kämpade med nystartad företag (som gick bra i perioder). Vissa perioder 125% jobb och vissa 0.

Augusti 2016 klarade jag inte av att arbeta i mitt eget företag utan höll fast i mitt extra jobb på ca 50% för att ha någon slags inkomst. Efter dialog och kartläggning med min psykolog som jag gick hos då januari 2017 påpekade han att jag inte arbetade mer än 25% och då först bad jag min läkare sjukskriva mig 75% i mars 2017.

Augusti 2017 klarar jag inte 25% och funderar på om det nästa för mig är stt vara sjukskriven till 100%, men vill ju inte tappa min plats på arbetsmarknaden fullständigt.

Frågan är: Om jag hade fått diagnos redan 2010-2012 eller kanske redan 2005. Hade jag då kunnat behålla den nivån av fysisk och mental kapacitet?

Kommentarer

  1. Oj, vilken tuff resa du gjort. Det är ju svårt att veta vad som hänt om du fått diagnos tidigare men viktigast är nog att du lyssnar på kroppen nu. Har du tur kanske du inte behöver vara helt sjukskriven så länge.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg