Barnens rätt


Varje dag funderar jag på hur jag skall orka/kunna ta hand om mina barn. Vad har de för rätt? De har inte valt sina föräldrar. Har de rätt till nya kläder? Har de rätt att få utöva en sport? Har de rätt att få hjälp med sina läxor eller av planering av skolaktiviteter? Har de rätt att ha en förälder som lagar lunchen som de skall ha med sig på skolaktiviteten? Har de rätt till en förälder som lyssnar aktivt? Har de rätt till en förälder som säger god natt till dem när de skall lägga sig och inte två-tre timmar innan?

Jag är sjuk och har extremt lite ork. Klarar inte att vara vaken och ens bara lyssna till vad de har att säga. Klarar inte att laga mat och vissa dagar klarar jag inte av att sitta vid matbordet vid middagsdags.

Jag har inte fått godkänt från FK-kassan, vilket innebär att jag för tillfället passas fram och tillbaka mellan olika instanser i sjukvård och AF. Jag bor bra p.g.a. av att vi äger vårt hus, detta är dock fel enligt socialen. Har inte fått ett öre sedan mars (snart 6månader). Idag har jag knappt råd med mat. Jag får snåla och vända på varenda krona. När barnen då säger att de behöver nya kläder - hur gör man då? Jag "lånar" redan pengar för de fasta utgifterna.

Vilar så mycket jag kan när de är på skolan eller med vänner, så att jag skall orka prata eller titta på en film eller liknande med dem.

När ens barn får en gråtandes att lova att man inte skall dö, då undrar jag om det är rättvist mot dessa små änglar. 

Jag undrar bara, de har ju inte valt situationen. Hur kommer de att må över att jag är sjuk. 

Kommentarer

Populära inlägg