Styrkor och svagheter


Ni har säkert hört historien om olika djur (Elefant, snigel, apa & en fisk bla.) som står framför katedern när läraren säger att han för rättvisans skull skall låta alla göra samma prov - klättra upp i trädet.

Jag har alltid älskat program om förebilder, kanske en blind som är en otrolig pianospelare eller surfaren som fortsatte trots att hon hade gått igenom en hajattack. Han som blev av med sitt ben som åker runt och föreläser om att man kan göra allt bara man har rätt motivation.

När jag lägger ihop den historian som jag skrev om först & den om förebilder så innehåller båda att "alla" har styrkor och svagheter. De som klarar sig trots motgångar är de som lär sig vilka styrkor man har, inte vilka svagheter, och nyttjar det till fullo.

Jag har funderat mycket på hur jag skall hitta de styrkor jag har nu trots min sjukdom eller kanske på grund av den. Är man inte stark fysiskt kan man använda sin hjärna. Har man inte ekonomiska förutsättningar att köpa saker så tillverkar man det själv. Ja, ni förstår.

Problemet är att inget fungerar på mig. Inget. Mina ben fungerar inte så då använder jag en rullstol, det fungerar inte för mina armar har inte kraft nog, då ordnar jag elektriskt färdmedel men klarar det knappt för att mitt huvud inte klarar koncentrationen. Det som finns är viljan, önskan & motivationen. Vad skall jag göra? Kan någon hjälpa mig att hitta den positiva sidan, vinklingen som gör att jag kan briljera, hjälpa mig att hitta en enda liten styrka.

Kommentarer

Populära inlägg