Hopp


I dagarna har vi fått veta av olika aktörer att det finns bot för ME. 

Detta säger dessa personer för att ge oss HOPP, enligt dem själva. 

För mig är det är viktigt att alla "experter" visar en korrekt och uppdaterad bild av ME. I dagsläget innebär det att det inte finns läkande behandling och att den är kronisk. Vi måste dock få hjälp med att hantera våra liv och symptom på bästa möjliga sätt.

Av detta (sanningen i dagsläget/Fakta) kommer vi få rätt vård, rätt hjälp från kommuner och myndigheter och forskning på hur man löser gåtan ME. Vi kommer också kunna bearbeta och hantera vår situation, vissa kallar detta acceptans.

DETTA ger HOPP. Hopp om ett värdigt liv. Hopp om att må så bra som möjligt trots situationen. Och hopp om att forskningen går framåt och hittar en "lösning".

Med uppdaterad bild menar jag att de gärna får ge en bild om hur forskning går framåt, att det finns hopp om att hitta orsak, diagnosmöjlighet, lindring och bot. 

Detta är mitt synsätt på hopp och fakta. Men jag har också insett att det finns andra vinklingar. 
- Så jag gjorde en väldigt liten och enkel undersökning. Frågan var: Får du hopp när du hör/läser att det finns bot för ME? Tillägg: i nutid, gäller frågan. 
Svaren gavs genom att antingen gilla "ja" eller "nej" kommentar under inlägget. 
Ca ett dygn senare visar det på: Ja:11st Nej:36st

Med detta vill jag påvisa att min sanning inte är allas sanning, de tänker bara på ett annorlunda sätt. 

Jag har hopp, jag tror att jag kommer bli bättre. Det måste jag tro. Jag är också glad över att folk blivit bra/bättre. Och jag är nyfiken på hur. För att kunna se om deras sätt skulle gå att applicera på mig vill jag dock gärna höra om de har/hade diagnos, om de har andra komplikationer/sjukdomar och om de faktiskt är bra (eller om de har lärt sig att leva med sin sjukdom, vilket naturligtvis också är bra men en annan sak). 

PS, många förmedlade också att det berodde på vem som uttalade det. Om denna personen var kunnig, klarade av att underbygga, inte hade monetära vinningar i utsagan etc. 

Kommentarer

Populära inlägg